Monday, January 29, 2007
AŞURE ZAMANLARDAN KALANLAR

Çocukken, yaşımı dahi hatırlamadığım bir zamanda komşumuz Ayşe teyze bir kase içerisinde yemek getirmişti.Ben ne olduğunu anlamamıştım üstelik bunu kimse yemez diye o aklımla gidip çöpe dökmüştüm.Daha sonra babam sorduğunda kaçacak yer aramıştım.Bana soru sormasına fırsat dahi vermeden ortamı terkettiğime eminim.Sonra öğrendiğimde kasenin içindeki aşureymiş.O çocuk aklımla “içinde ben hariç her şey var” diye düşündüğümü de hatırlıyorum ve kimsenin yemeyeceğini sanmıştım.Bizim evde babam hariç kimse yemediği için pek yapılmazdı, üstelik bende çok küçüktüm ve açıkçası bilmiyordum aşurenin nasıl yiyecek olduğunu.Bu anımı geçenlerde arkadaşlar arasında anlattığımda yeni bir pot daha kırdım.Şöyleki; arkadaşlar “ne yani bizim getirdiğimiz yemediğin şeyleri çöpemi döküyon” demezler mi?Şeyy, kem , kümm derken "şaka şaka akıllandım artık" diyerek vaziyeti kurtardım.

Yine kuzenim zamanın aşure gününde çok iştahlı aşuresini yerken, onu nasıl yiyorsun deme gafletinde bulundum.Çok güzel olduğunu hatta "utanmasa üç dört kase yiyeceğini , çok sevap olduğunu” söylemişti.Bende “hadi canım sende, sen midenin derdine düşmüşsün, ne sevabı” dediğimi de hatırlıyorum hafızamı yoklayınca.

Sanırım geçen sene bu zamanlardı, çok sevgili arkadaşım Zeynep de aşure yapıp davet etmişti.İşte benim kıvrandığım anlardan biri daha.Aslında yemek isterdim ama bir türlü yiyemedim, sevemedim.Zorla yeniden tatma ve yedirme girişimleri başarısız olunca onlarda benden umudu kestiler.İflah olmayacağımı anladıklarında karşıma geçip bir güzel yediler.

İnsan, zamanla öğreniyor tabiki.Anlamadıklarını, zamanla anlamlandırabiliyorsun.Muharrem ayının onunun Aşure günü olduğunu öğrenmekle başlıyor her şey ve gerisi geliyor.Ki Muharrem ayınında önemini anlıyorsunuz. Muharrem ayının , Kur'an-ı kerimde, kıymet verilen dört aydan biri olduğunu , bu ayın en kıymetli gecesinin de Aşure gecesi olduğunu da.Allahü teâlâ, birçok duâları Aşure günü kabul etmiştir. Bugünde Cenab-ı Hak on peygamberine on çeşit ikramda bu­lunmuşturDaha sonra aşure gününde olan önemli olayları öğreniyorsunuz: Yerlerin ve göklerin yaratılması, Hz. Âdem'in tövbesinin kabûl edilmesi, Hz. Nuh'un gemisinin Cudi Dağına demirlemesi, Hz. Yûnus'un balığın karnından çıkması, Hz. İbrahim (a.s.)'in dünyaya gelmesi ve ateşten kurtulması Hz. İdris'in göğe çıkarılması, Hz. Süleyman (a.s.)'a saltanat verilmesi, Hz. Yakub'un oğlu Hz. Yusuf'a kavuşması, gözlerinin görmeye başlaması, Hz. Yusuf'un kuyudan çıkması , Hz. Eyyûb'un hastalıktan kurtulması, Hz. Musa'nın Kızıldeniz'i geçmesi ve Firavun ordusu ile birlikte helak olması, Hz. İsâ'nın doğumu ve ölümden kurtulup, diri olarak göğe çıkarılması, Hz. Musa (a.s.)'nın Firavun'un şerrinden kurtulması, Hz. Hüseyin (r.a.)'in şehid edilmesi , Hz. Aişe'nin belirttiğine göre, Kabe'nin örtüsü daha önceleri Aşura gününde değiştirilirdi.

İşte bu kadar önem arzeden bir gün iken, ben bir kase aşureye odaklanıp kalmışım.Aşure pişirmek bugüne özel bir şey değildi, bu her zaman yapılabilirdi.Sorun bunu ibadet haline getirmekti.Peygamber Efendimiz(a.s) tarafından bildirilen bir şey değildi ve ilk olarak da Nuh (a.s) tarafından tufan bitmek üzere iken gemide kalan malzemelerle yapılmıştı.Aşureye dönen beynim zamanla aydınlanıyordu.


Hala yiyemiyorum ama en azından biliyorum.Bilmemek değil, öğrenmemek ayıptı değil mi?Yemesem de gidip çöpe de dökmüyorum, en azından babamın sorusuna muhatap olmuyorum.Aşure sofralarımıza gelmeden önce, kalplerimize hikmetini getirmek gerekiyor diye düşünüyorum.Birşey yapmak istiyorsam kendime bir şeyler bulabilirim sanırım.Gönül almak, iyilik yapmak, illa yapmak istiyorsam tatlı yapmak gibi.Sevap almanın yolları o kadar çok ki…

Gidip Zeynebimin yaptığı aşureyi çekip resmini koymak isterdim ama onların şapur şupur yiyip bana nispet yapmalarına kalbim daha fazla dayanamazdı, daha çok gencim:)Benim aşure yeme hakkımı isteyene verebilirim:)

Aşure gününüz mübarek olsun, dualarınız ve ibadetleriniz kabul olsun inş.

posted by suveyda @ Permalink ¤9:31 AM  
13 Comments:
  • At 10:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    Suveyda, aşure günün mübarek olsun ve Rabbim bu günün hürmetine sizin de en az on günahınızı affedip on sıkıntnızı gidersin.
    Blog yazarları içinde gündemi en iyi takip eden ve en güzel değerleniren blog yazarı olarak sizi bir kez daha tebrik etmek istedim. Bu aşure ve muharrem ayı hakkında yazmayı ben de düşünmüştüm.Hatta bir arakdadaşla istişare ettik ve bana siz yazın diye emanet etti. Ama bu sabah baktım ki Suveyda yine önce davranmış. İyi de etmiş. Belki ben bu kadar güzel ifade edemeyecektim.

    Aynı gaye için gayret gösteren insanlar bir birinin meziyeti ile iftihar etmeli. Ben de güzel meziyetleri ile hizmet eden bütün kardeşlerimin meziyetlerinden iftihar ediyorum.

    Bütün blog komşularının bu gününü tebrik ediyor, hayırların celbine, musibetlerin def'ine vesile olmasnın diliyorum.

     
  • At 3:31 PM, Anonymous Anonymous said…

    Günün önemimini arzeden bu faydalı paylaşımınız için teşekkür eder,bu vesileyle bu mübarek gününüzü tebrik ediyorum.Ancak aşureyi sevmediğimi ve yiyemediğimi belirteyim:)Yiyenlere buradan sizin aracılığınızla afiyetler olsun diyorum:)

     
  • At 4:07 PM, Anonymous Anonymous said…

    Günün anlam ve önemini belirtten bu güzel yazıdan sonra üstüne bir kase de aşure ikram edilseydi ne iyi olurdu...:-)
    Aşure çocukluktan beri en sevdiğim tatlılardan biridir...
    Hele bol çeşitli,pekmezli,fıstıklı ve cevizi bol olanına bayılırım...
    Dolayısıyla bol bol aşure yemek için bu günü iple çekiyorum:-}
    Ne mutlu aşure sevenlere...

    Her günümüzün sağlık,saadet ve mutlulukla dolması ve hayırlı olması temennisiyle...
    Daha nice muharrem aylarına ve aşure günlerine...

     
  • At 8:04 PM, Blogger CaDı said…

    E madem yemiyorsun, ben bir kase alırım:) Burada ne aşure vaarr ne bişey:( Ahh annem ahh...

     
  • At 8:22 PM, Anonymous Anonymous said…

    bu güzel günün ve gecenin önemini öğrenmemde vesile olduğun için teşekkür ederim süveyda..aşure gününün bu derece bereketli oldugunu bilmiyordum, vesile olana da dua ederim inşallah : )
    baki selam..

     
  • At 8:45 AM, Blogger Suat Saygın said…

    Suveyda,
    ben de aşure yiyemeyenlerdenim, evde benden başka herkes yerken ben de günün önemine ait bir-iki laf söyleyerek kurtardım:))

     
  • At 9:15 AM, Blogger suveyda said…

    gönül pınarı,
    Allah razı olsun, çok teşekkür ederim.
    bu kadar güzel yorum üstüne bir aşure yapmak şart oldu size:)
    sizinde aşure gününüz mübarek olsun, dualarınız kabul olsun inş.



    emircan,
    işte bir yemeyen daha.not ettim bakalım yiyenler yemeyenlere galip gelecekler mi?:)
    yiyenler öyle güzel yiyorki bide ballandıra ballandıra kıskandırmazlar mı, aşureyi kafasından dökesim geliyor:)



    mehmet bey,
    mehmet bey sevenler grubundasınız desenize.durum 2-1.
    hem artık bugünü beklemenize gerek yok .öyle pratik aşureler çıktı ki , gidin alın marketten, siz bile yaparsınız.kime minnet edeceksiniz:)
    sonrada oturup bir güzel yiyin.
    afiyet olsun:)




    cadı,
    hayatım boyunca yiyebileceğim bütün aşure haklarımı sana devrediyorum cadıcım.acaba ilerde yer miyim, bidaha düşüneyim?:)
    sanada diyeyim cadı, marketten al iki karıştır al sana aşure:)
    annenin yaptığının yerini tutmaz ama idare edecen gayri.





    trkn,
    özel gün ve haftalarda ben sana gelir hatırlatırım artık türkan:)
    kardeşimin bile doğum gününü unutan bir insan olarak ne kadar hatırlatabilirsem artık:)
    oy oy oy dua ettin, daha bu gariban ne ister senden.
    selamlar alınmıştır türkancım.





    suat,
    benimle aynı kaderi paylaşan bir insan daha:)
    yesekte, yemesekte güzel bir günümüz var elimizde.değerini biliyoruz ya daha ne olsun.aşuresi de eksik olsun.helva yapar onu yeriz bizde.
    hoşgeldiniz bu arada , şimdi gördüm bende, bir tur gezi yapmışsınız.kıskanmadım diyen yalan söyler:)

     
  • At 9:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    sizinde aşure gununuz mubvarek olsun.bu arada sıtenız mukemmel başarılar dılıyorum...

     
  • At 10:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    Aşere arapça on rakamı demek.
    Zamanla muharemmin onuncu günü demek olan aşere-aşureye dönüşmüş
    İyi de olmuş:-}

    Atadan kalma usullerle yapılan gerçek aşreyi severim ve bunu Muharrem ayının onunda yemenin zevki ve lezzeti bambaşka oluyor

    Marketlerde hazır-pratik olarak satılan ve doğal olmayan katkılı tüm yiyecekler gibi uyduruk aşureleri de maalesef sevmem ve tavsiye de etmem
    Herşeyde olduğu gibi fitri,tabii ve doğal olan en güzeldir

     
  • At 3:45 PM, Anonymous Anonymous said…

    mehmet abi,bu aşure kelimesinin kökü aşırmakla aynı kökenden olmasın?aşureyi aşırmak:)

     
  • At 1:54 PM, Anonymous Anonymous said…

    S.a
    ... Aşure istiyorum....Ben aşure istiyorum
    Aşure...
    Aşure
    Aşure...
    Aşuresiz hayat çok kötü...
    Yar bana bir kase aşure... olmaz olmaz bir kaç kase...

    Selamlar saygılar....

     
  • At 11:35 PM, Blogger toygar hamza said…

    belki biliyorsunuzdur ama ben olan biten muhabbetlere dayanamayıp tekrar etmek istiyorum.

    Muharrem ayı önemlidir. nedenini sıralamışsınız zaten. fakat Aşura gününün manası başkadır. "Aşura" arapça onuncu gün manasına gelir. muharrem ayının onuncu günü, 10 Ekim'de, yani aşura günü, yani MÖ 5594 yılında Arafat tepesinde Adem (as)ın hubûtu vuku buldu. Bu olaydan tam 6224 yıl sonra, seyyid-uş Şuheda İmam Huseny'nin MS 680 tarihindeki 10 Muharremdeki şehadeti, hubût Adem'den sonra tekrar 10 Ekim ile aynı güne denk geldi. Bilinir ki ay ve güneş yılı arasında her yıl 11 gün fark olur.

    Aşura gününün, yani onuncu günün, bir yemek ismi olarak nam salması bir yana, Peygamberin torunu, Fatıma'nın oğlu, herkesten önce iman eden, Peygamberin amcası oğlu Ali'nin oğlu, Peygamber(sav) Efendimizin Hasan ve Hüseyn efendililerimizi kastederek "Şu iki genç cennet gençlerinin efendileridir" diye buyurdukları İmam'ın şehadet yıldönümüdür. Peygamberin ailesi Kerbela'da Hüseyn efendimizle birlikte şehit olmuşlardır.

    Aşura gününüz mübarek olsun denecek gün değildir. Aşura günü ümmetçe diz çöküp Peygamberin kutlu ailesini koruyamamanın verdiği utançla hesap verilecek, tevbe edilecek gündür. Derler ki "Küllü yevmün aşura, küllü arzun Kerbela!"

     
  • At 12:46 PM, Blogger suveyda said…

    toygar hamza bey, hoşgeldniz öncelikle.
    bende aslında sizin anlattığınız istikamette mesaj vermeye çalışmıştım ama sanırım bi yerde iletişimsizlik var.
    aşurenin yemekten öte, bir gelenekten öte bir şey olduğunu anlatmak içindi zaten bu yazıda.
    mübarek olsunuda, günü duayla, niyazla, ibadetle geçirmek için söylenmiş bir temenni idi.
    çocukluk döneminin gençliğe bir atfı da diyebiliriz.

    gene beklerim:)

     
Post a Comment
<< Home
 
 

about me
gelirsin gidersin dostumsun, gelmezsin gitmezsin neyimsin
Udah Lewat
Archives
Dua
Allah’ım, Sana tutunuyorum, Kimsenin yere atmasına izin verme beni. (Sadi)
Martı

“Yaşamak için ne çok sebep var,” diye düşünüyor uçmanın anlamına vardıkça. Kabiliyetlerinin sınırlarını aşmak, onu yaşatan en büyük sebep. Onun için balıkçı teknelerinin etrafında o rutin, sıkıcı dönüp dolaşmadan başka sebepler de var yaşamak için. Cehaletimizi kırabiliriz. Becerilerimizi, yeteneklerimizi ve zekâmızı kullanarak kendimizi bulabilir, kendimiz olabiliriz. En önemlisi hür olabiliriz!

Böyledir

Başkasını kıran, inciten bir insanın kendisi de bundan mutlaka yara alır.Kötülüğün oku mutlaka geri döner

Budur

Ne gökte, ne denizde, ne dağların içinde, ne de ormanların kuytu bir köşesinde, hiçbir yer yoktur ki, insan yaptığı fenalıktan, karşılığını görmeden, kurtulup sıyrılabilsin

Arkadaşlar
Designed-By

Visit Me Klik It
Credite
15n41n1